Bagażnik rowerowy - uchwyt uchwytowi nierówny

2018-05-28
Bagażnik rowerowy - uchwyt uchwytowi nierównyDobry bagażnik do przewozu rowerów powinien łączyć łatwość montażu, trwałość i zminimalizowane opory powietrza. Jak wybrać idealny? Warto spojrzeć na bagażnik rowerowy przez pryzmat auta, które posłuży do transportu.

To powinno być podstawowym kryterium wyboru; choć uwagę zwraca się - co naturalne - na ceny, możliwości techniczne czy rozpoznawalność marki, właśnie dostosowanie bagażnika rowerowego do samochodu powinno być podstawą przed zakupem. Gabaryty samochodu oraz jego możliwości techniczne są kluczowe dla prawidłowego transportu rowerów - trudno bowiem o bezproblemowy przewóz dwóch jednośladów na dachu niewielkiego samochodu, który powstał z myślą o ruchu miejskim i maksymalnie dwojgu użytkowników.

Najpopularniejsze bagażniki rowerowe to:

  • uchwyty mocujące na dachu auta - na belkach bagażnika bazowego
  • uchwyty na hak holowniczy
  • uchwyty na klapę bagażnika samochodowego

Każda z tych opcji ma określone zalety - który wariant idealnie spełni więc konkretne potrzeby i oczekiwania?

Bagażnik rowerowy na dachu

Podstawowa korzyść to koszty - są niższe niż w przypadku innych rozwiązań. Po zamontowaniu belek bazowych, na dachu auta tworzy się podstawa do tego, by umocować rowery. Zachowują one stabilność, choć - podobnie jak podczas jazdy z bagażnikiem dachowym - należy ograniczyć prędkość jazdy. Taki wariant pozwala jednak na transport nawet kilku rowerów, choć trzeba się  liczyć z kilkoma mankamentami. Przede wszystkim montaż na niestandardowej wysokości może powodować utrudnienia. Związane są z czysto prozaicznymi sytuacjami - chociażby różnicą wzrostu. Wystarczy, by rowery montował na dachu wysoki mężczyzna, by niska kobieta nie miała już możliwości łatwego ich zdjęcia - będą nieosiągalne. Kłopoty z montażem mogą mieć również osoby starsze lub z ograniczoną sprawnością ruchową. Montaż bagażnika rowerowego na dachu wymaga bowiem nie tylko siły - by podnieść jednoślady na tę wysokość - ale również zwinności podczas precyzyjnych zapięć i dokręceń. Niezbędne są również belki bazowe - osoby, które nie korzystają z nich przy np. transporcie bagażnika dachowego na narty, muszą liczyć się z dodatkowym zakupem.

Bagażnik rowerowy na haku

Rozwiązanie popularne ze względu na bezpieczeństwo; bagażniki rowerowe mocowane na haku holowniczym pozostają niezależne od np. wiatru - co odczuwalne jest już np. w wariancie dachowym. Hak pozwala na podwieszenie rowerów za ramę na specjalnie zaprojektowanych do tego celu ramionach. Konstrukcja jest ustabilizowana dzięki specjalnym pasom spinającym poszczególne elementy podczas transportu. Powstała w ten sposób platforma to opcja przede wszystkim bardzo bezpieczna. Jednocześnie hak okazuje się również opcją wygodną - montaż rowerów jest łatwy i nie wymaga np. siły niezbędnej do ściągnięcia pojazdów np. z dachu samochodu.

Taki bagażnik gwarantuje doskonałą stabilizację pojazdów. Nie zwisają one, ale są sztywno zamocowane do uchwytów za pomocą pasków oraz aluminiowego ramienia. Co ważne, dzięki funkcji odchylania bagażnik rowerowy na haku pozwala na swobodny dostęp do bagażnika samochodu - w przypadku dalszych wyjazdów turystycznych ma to ogromne znaczenie dla komfortu podróży.

Montaż bagażnika na hak jest zaskakująco łatwy - szczególnie w przypadku wysokich aut. Konstrukcja wyróżnia się ekonomiką; to najtańszy wariant przewozu rowerów ze względu na stosunkowo niewielki wzrost spalania paliwa podczas transportu.

Trzeba jednak pamiętać, że wraz z montażem platformy na haku zmieniają się rozmiary prowadzonego samochodu. Staje się ona swoistym przedłużeniem auta. W przeciwieństwie do bagażnika dachowego, opory powietrza podczas jazdy będą niewielkie, ale trudniejsze może okazać się np. znalezienie dogodnego miejsca parkingowego. To ważne np. dla osób podróżujących z rowerami po miastach - w ich centrach trudno o miejsce dla standardowego auta, a pojazd z platformą rowerową będzie dłuższy. Osoby nie czujące się pewnie podczas manewrów parkingowych powinny mieć tego świadomość przed wyjazdem.

Bagażnik na klapie samochodu

Umożliwia on zamocowanie roweru na tylnych drzwiach auta - umożliwiają to zapinki oraz paski naprężające. Do takiej konstrukcji niezbędne są jednak specjalistyczne akcesoria. To m.in. tablica świetlna konieczna w sytuacji, gdy bagażnik zasłania światła ulokowane na tyle samochodu. Stosowanie bagażników przeznaczonych na klapę pojazdu wiąże się z ograniczeniami na wypadek zmian; ten rodzaj nie jest uniwersalny, więc bagażniki nie mogą być przekładane z jednego modelu auta do drugiego w razie zmiany. Przystępna cena nie idzie w parze z ich uniwersalnością zastosowania. Istotny jest też ograniczony zasięg: choć powstała konstrukcja jest stabilna, producenci nie zalecają jej do ponadprzeciętnych odległości - to wariant bardziej na lokalny wyjazd, niż podróż z rowerami do odległego kraju.

O czym musimy pamiętać?

Niezależnie od wybranego wariantu bagażnika należy pamiętać o prawidłowym montażu. Instalacja zgodna z instrukcją zabezpieczy rowery na czas transportu. Montaż - co niestety niezmiennie popularne - szybki, według własnej intuicji może skończyć się nie tylko uszkodzeniami rowerów, bądź samochodu, ale także poważną kolizją na drodze. Przed rozpoczęciem trasy warto więc przetestować konstrukcję i po kilku kilometrach spokojnej jazdy zweryfikować trwałość bagażnika rowerowego i jakości mocowań.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel