Co zrobić gdy nie można uruchomić samochodu?

2019-01-09
Co zrobić gdy nie można uruchomić samochodu?

Niemal każdy kierowca spotkał się z sytuacją w której samochód nie chciał się uruchomić po postoju, szczególnie gdy temperatura na zewnątrz spadła poniżej zera. Jest to zwykle dość stresujące i kłopotliwe, opóźnia zaplanowany wyjazd, powoduje spóźnienia i inne kłopoty. Ważne jest więc wiedzieć jak sobie wtedy poradzić.

Dlaczego samochody nie chcą uruchamiać się zimą

Przyczyn dla których trudniej jest uruchomić samochód zimą jest kilka. Pierwsza to zmiana lepkości oleju pod wpływem temperatury. Dawniej przy dużych mrozach olej gęstniał tak bardzo, że elementy silnika z trudnością mogły się w nim poruszać. Wówczas często stosowano różne metody służące do podniesienia jego temperatury, używano niewielkich koksowników lub palono małe ogniska pod miską olejową. Niektóre modele samochodów sprzedawane na rynki północne (Skandynawia, Kanada, Rosja) miały elektryczne grzałki oleju, które pozwalały na łatwe i bezpieczne rozgrzanie oleju silnikowego. Współcześnie można uznać to zjawisko za marginalne, ponieważ nowoczesne oleje nie powinny znacząco zmieniać swoich właściwości na mrozie, jednak minimalne zwiększenie lepkości oleju może, wraz z innymi problemami, przyczynić się także do trudności z uruchomieniem silnika.

Drugą przyczyną, która dotyka samochody z silnikami wysokoprężnymi, jest wytrącanie się z oleju napędowego parafiny w niskich temperaturach, może to prowadzić do utrudnionego przepływu paliwa do silnika i niedostatecznego zasilania nim, przez co nie nastąpi odpowiedni proces spalania. Olej napędowy tak samo jak silnikowy zmienia także swoją gęstość, dlatego przy niewielkich usterkach systemu zasilania, których nie dało się zauważyć w wyższych temperaturach, może powodować problemy z rozruchem.

Jednak według znanych danych 95% przypadków w których nie udaje się uruchomić silnika przy niskiej temperaturze (poniżej -5 stopni Celsjusza) wynika z rozładowania akumulatora. Problem ten także w większym stopniu dotyka właścicieli samochodów z silnikami diesla, ponieważ wymagają one znacząco wyższych prądów rozruchowych niż w przypadku silników benzynowych, a więc są bardziej wrażliwe na stan akumulatora.

Konstrukcja typowego samochodowego akumulatora (ogniwa kwasowo-ołowiowe) powoduje, że ich pojemność zmienia się gwałtownie wraz ze spadkiem temperatury, przy temperaturze -10 stopni Celsjusza akumulator ma zwykle poniżej 50% swojej pojemności (pojemność podawana jest zwykle dla temperatury 25 stopni powyżej zera). Jeżeli akumulator nie jest w pełni sprawny, czyli ma obniżoną pojemność maksymalną, wówczas spadek ten może być na tyle duży, że nie pozwoli nam na uruchomienie pojazdu. Podobnie może być w przypadku w którym akumulator nie naładuje się do końca podczas jazdy, co jest utrudnione zimą ze względu na większe obciążenia układu elektrycznego (ogrzewanie, oświetlenie itd), szczególnie jeżeli jeździmy na krótkich odcinkach (poniżej 20 km). Rozładowanie akumulatora mogą także powodować pobory prądu na postoju, wynikające z awarii któregoś z elementów układu elektrycznego.

Co zrobić gdy samochód nie odpali

Najpopularniejszym wyjściem w takim wypadku jest użycie przewodów rozruchowych, które pozwalają na wykorzystanie mocy z alternatora i akumulatora innego pojazdu. Należy wtedy pamiętać, że ze względu na straty samochód "uruchamiający" powinien mieć co najmniej tej samej wielkości akumulator co pojazd "uruchamiany". Nie uda nam się odpalić dużego silnika wysokoprężnego za pomocą kabli podłączonych do małego auta miejskiego, ponieważ będzie miało ono niewspółmiernie małą moc układu ładowania i pojemność akumulatora. Poza tym zastosowanie kabli wymaga zaangażowania innego kierowcy (właściciela), co nie zawsze jest możliwe.

Z tego właśnie powodu doskonałym pomysłem jest posiadanie akumulatorowego startera samochodowego. Jest to urządzenie, które możemy wozić przy sobie w bagażniku, które składa się z akumulatora i układów pozwalających na przekazanie energii do baterii samochodu podczas rozruchu. Urządzenia te występują w wielu wariantach, dopasowanych do wielkości naszego akumulatora. W niewielkich jednostkach benzynowych, które nie wymagają dużych mocy może sprawdzić się mniejsze i tańsze urządzenie, jak na przykład Jump Starter Noco GB20 Boost Sport 400A 12V lub Sena 4w1 12V 17Ah 300A. Jeżeli natomiast posiadamy samochód z silnikiem wysokoprężnym, szczególnie o dużych pojemnościach, spotykanych w SUVach, limuzynach i samochodach dostawczych, wówczas powinniśmy zastanowić się nad zakupem mocniejszych urządzeń rozruchowych, takich jak na przykład Jump Starter Noco GB70 Boost HD 2000A 12V, Jump Starter Noco GB150 Boost Pro 4000A 12V, Starter akumulatorowy Noco GB500 Jump Starter. To ostatnie urządzenie ma także możliwość pracy w pojazdach z instalacją o napięciu 24V, a więc w dużych samochodach ciężarowych i ciągnikach siodłowych.

Są to oczywiście rozwiązania awaryjne, jeżeli sytuacja z problemami z rozruchem powtarza się często, należy udać się do warsztatu w celu sprawdzenia akumulatora i układu elektrycznego (ładowanie, niepożądane pobory prądu, rozrusznik), oraz innych elementów samochodu, które mogą wpływać na rozruch silnika (układ zasilania, szczelność układu korbowo-tłokowego, uszczelki pod głowicą czy zaworów).

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel