Dobry miernik lakieru - jak wybrać najlepszy model?

2018-06-04
Dobry miernik lakieru - jak wybrać najlepszy model?

Dobry miernik lakieru - jak wybrać najlepszy model?

Mierniki do lakieru samochodowego cieszą się rosnącym zainteresowaniem ze względu na wyjątkowe połączenie - łatwości użycia, a jednocześnie możliwości precyzyjnej oceny historii auta.

Test lakieru samochodowego to jeden z najważniejszych elementów sprawdzianu jakości przed ewentualną transakcją. Zewnętrzna warstwa pojazdu mówi o nim wszystko - nie pozostawia też cienia wątpliwości co do jego przeszłości. Miernik lakieru, podczas badania grubości pokrywy na analizowanym elemencie, dokonuje odczytu poprzez specjalistyczną sondę. Ona, na skutek przyciągania magnetycznego sprawdza rozmiar warstwy.

Na tej podstawie dobry miernik lakieru może dać potencjalnemu kupującemu pełną odpowiedź o stanie auta. Jednolita warstwa lakieru samochodowego to dowód na to, że jego nadwozie nie ma za sobą burzliwej przeszłości - zderzeń, kolizji, wymian, mniej lub bardziej profesjonalnego nakładania kolejnej warstwy na już istniejącą. Gdy jednak miernik wskazuje, że pokrycie samochodu budzi uwagi - można odnaleźć miejsca "łatane" i poprawiane; widoczne są różnorodności w strukturze poszczególnych elementów - można być pewnym, że auto było remontowane. W praktyce często sprowadza się do to lakierowania samochodu tak, by ukryć mankamenty, uszkodzenia lub np. wymianę danego podzespołu karoserii.

Miernik lakieru przez lata był domeną np. zakładów motoryzacyjnych i profesjonalnych sprzedawców; coraz częściej na jego zakup decydują sami klienci, którzy - poszukując idealnego pojazdu - chcą mieć całkowitą pewność prawidłowych wyników. Taki pomiar zagwarantuje własne, sprawdzone urządzenie do pomiaru grubości lakieru.

Na co zwrócić uwagę kupując miernik?

Kluczowy jest stosunek między dokładnością a korzystną ceną. Niskobudżetowe urządzenia nie zapewniają w pełni oczekiwanej precyzji - pozwalają raczej na oszacowanie grubości niż rzeczywisty wynik. Bardziej zaawansowane mierniki do lakieru samochodowego są droższe, ale i bardziej profesjonalne. Dzięki zastosowanej technologii szczególnie czułych sond oraz opcji pomiarowych, dokładność urządzeń jest w pełni satysfakcjonująca niezależnie od analizowanego materiału.

Właśnie różnorodność badanych źródeł - stali, aluminium czy stopów ocynkowanych - to jedno z kryteriów, które musi spełniać dobry miernik do lakieru. Niemniej istotna jest opcja wykonywania badań punktowych. Mierniki umożliwiające tego typu pomiaru może dać dokładną odpowiedź nie tylko o ewentualnych warstwach tzw. szpachli na karoserii samochodu; jest w stanie zasugerować, jak wiele ich nałożono. Tego typu rozwiązania technologiczne - wbudowane czujniki kierujące się w stronę maksymalnej drobiazgowości i detali - to domena najwyższej jakości mierników, które sprawdzają równie skutecznie płaskie płaszczyzny jak i ewentualne wypukłości. Co ważne: dobre mierniki lakierowe powinny być równie skuteczne na karoserii krystalicznie czystej i tuż po zabiegach myjni samochodowej, jak i na nadwoziu zabrudzonym lub dawno nieodświeżanym.

Podczas wyboru miernika należy nie kierować się wyłącznie kolejnymi rozwiązaniami technicznymi, ale również oceną wykorzystania urządzenia. Modele o profesjonalnym charakterze - np. dające możliwość zapisu i zapamiętania kilkudziesięciu pomiarów - to urządzenia produkowane głównie z myślą o zawodowcach zajmujących się np. rzeczoznawstwem samochodowym. Amator planujący zakup auta na giełdzie poprzedzony analizą miernikiem nie wykorzysta wielu zawartych funkcji - powinien bardziej dobrać model do własnych potrzeb.

Typy mierników do lakieru

Większość mierników do lakieru opartych jest na metodzie magnetycznej; modele wyższej jakości opierają się na ultradźwiękach. One - wykorzystując różnice pomiędzy oryginalną blachą a aluminium - wskazują precyzyjne wartości, choć nie prezentują bardziej zaawansowanych danych obejmujących np. ilość dodatkowo nałożonych warstw.

Do realizowanych pomiarów przez wiele lat wystarczały modele mierników do płaskich powierzchni - np. elementów bocznych nadwozia. Nowe modele, wyposażone w kulistą głowicę, pozwalają na zdecydowanie wyższy poziom precyzji. Właściwości kuli dają bowiem okazję do tego, by odpowiednio zbadać fragmenty newralgiczne dla samochodu - nadkola, wszelkie załamania i zaokrąglenia. Jeśli więc miernik lakieru niezbędny jest to sprawdzenia pojazdu nowoczesnego, o np. bardzo nietypowych kształtach - warto zainwestować w miernik pozwalający zbadać każdą wolną przestrzeń. Tego typu urządzenia w przeszłości były znacznie droższe od niskobudżetowych. Dziś o zakup jest znacznie łatwiej. Np. model NexPTG Professional wyposażony ruchomą głowicę przystosowaną do badania wypukłości, a także w rozbudowany system analizy powłoki lakierniczej znaleźć można już nawet poniżej 600 zł.

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel