Jak długo ładować akumulator samochodowy? Odpowiadamy!

Bez akumulatora jazda samochodem jest niemożliwa. Przekazuje on energię elektryczną do cewki zapłonowej obwodów elektrycznych i rozrusznika. To źródło energii elektrycznej prądu stałego, która jest wykorzystywana podczas postoju auta z wyłączonym silnikiem i rozruchu silnika. Jej uzupełnienie następuje w czasie jazdy, w wyniku działania alternatora lub przez ładowanie prostownikiem.
Jaki akumulator wybrać?
Na rynku jest spory wybór akumulatorów samochodowych. Można kupić akumulatory obsługowe wypełniane elektrolitem, który trzeba uzupełniać, oraz modele bezobsługowe, które są najczęściej montowane w nowoczesnych autach. Na rynku dostępne są również akumulatory żelowe stosowane w motocyklach i samochodach sportowych oraz nowoczesne akumulatory start-stop w typie EFB oraz AGM. Więcej o tym, jak dobierać akumulator piszemy w innym naszym artykule tutaj.
O akumulator trzeba zadbać

Aby akumulator długo spełniał swoją funkcję, trzeba o niego odpowiednio dbać. Rozładowany, niedoładowany lub przeładowany szybko się zużywa. Jak więc przedłużyć żywotność akumulatora?
- Skorzystaj z testera akumulatora - bardzo dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z testera akumulatora, który umożliwia sprawdzenie poziomu naładowania ogniwa. Podstawowe wersje urządzenia przeznaczone są głównie do akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Można jednak zakupić specjalistyczne testery przeznaczone do diagnozowania pozostałych rodzajów ogniw. Sprawdź nasze przykładowe testery akumulatorów.
- Dbaj o poziom elektrolitu - niezmiernie istotne dla żywotności akumulatorów jest też kontrolowanie poziomu elektrolitu w ogniwach obsługowych i uzupełnianie go przy użyciu wody destylowanej lub zdemineralizowanej. Jest to bardzo ważne, ponieważ zbyt mała ilość elektrolitów ostatecznie prowadzi do zasiarczenia płyty wewnętrznej, jej popękania i trwałego uszkodzenia, co ostatecznie oznacza nieodwracalne uszkodzenia akumulatora. Konieczność uzupełniania elektrolitu występuje jedynie w akumulatorach kwasowo-ołowiowych starego typu, gdzie jest bezproblemowy dostęp do płynu. Proces ten został wyeliminowany wraz z wprowadzeniem na rynek nowszych akumulatorów bezobsługowych.
- Wyczyść klemy - akumulator musi mieć też wyczyszczone klemy, aby zalegający kurz czy opary z elektrolitu nie osadzały się zaśniedziałą warstwą na jego metalowych elementach, a ostatecznie nie powodowały zwarć. Dlatego warto systematycznie czyścić klemy miękką szczotką drucianą, a następnie wszystko zabezpieczać wazeliną techniczną.
Czym ładować akumulatory?
Akumulatory samochodowe ładowane są tzw. prostownikami. Bardzo istotny jest tutaj dobór odpowiedniego prostownika do naszego akumulatora. W zależności od tego, jaki akumulator posiadamy - czy to kwasowo-ołowiowy, czy typu EFB lub AGM, musimy wybrać albo prostownik tradycyjny, albo mikroprocesorowy. Więcej o typach prostowników możesz dowiedzieć się tutaj. Z reguły, jeśli posiadamy zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy w zupełności wystarczy tańszy prostownik tradycyjny, choć ten mikroprocesorowy również go naładuje. Jeśli jednak Twój samochód posiada bardziej zaawansowany akumulator bezobsługowy lub taki, który obsługuje system start-stop, wtedy musimy wybrać prostownik sterowany mikroprocesorem, gdyż standardowy typ prostownika działającego na transformatorach nie da rady go naładować, a co więcej, próba ładowania akumulatora innego niż kwasowo-ołowiowego tradycyjnym prostownikiem może prowadzić do jego uszkodzenia, a nawet wybuchu. Zapoznaj się z naszą ofertą prostowników samochodowych.

Jak prawidłowo ładować akumulator samochodowy?

Bardziej skomplikowaną konserwację nowoczesnych akumulatorów i akumulatorów bezobsługowych warto przeprowadzić u mechanika. Najnowsze rozwiązania bowiem uniemożliwiają lub utrudniają samodzielną obsługę ogniw.
Prostownik używany do ładowania akumulatora samochodowego musi bezwzględnie posiadać napięcie wyjściowe zgodne z akumulatorem. Jeśli zatem posiadasz akumulator 12V, prostownik również musi obsługiwać napięcie 12V. Informacja o napięciu akumulatora (wyrażana w Woltach - V) oraz jego pojemności (wyrażana w amperogodzinach - Ah) jest zazwyczaj umieszczona na etykietach naklejonych na akumulator przez producenta.
Warto też mierzyć realną pojemność naładowanego akumulatora! Pozwoli to poznać stan naszego ogniwa i idealnie dopasować czas ładowania. Jak zmierzyć pojemność akumulatora samochodowego? W warunkach domowych jest to czynność długotrwała, a uzyskany wynik jedynie orientacyjny. Polega to na naładowaniu akumulatora do całkowitego napełnienia, a następnie rozładowaniu go do dopuszczalnego poziomu przy użyciu znanego obciążenia. Znając czas rozładowania i wielkość prądu ładowania można wyliczyć pojemność akumulatora. Znacznie lepiej jest zaopatrzyć się w ładowarkę np. typu BC-700/900 lub udać się do serwisu.
Ładowanie akumulatora można opisać w 5 krokach:
- Na początku należy odłączyć akumulator, pamiętając, że najpierw zdejmuje się klemę z minusem, a potem z plusem.
- Po odłączeniu akumulatora należy go wyjąc z samochodu.
- Jeśli ogniwo tego wymaga, trzeba je dokładnie oczyścić. Jeśli jest to akumulator obsługowy to następnie odkręcamy korki, sprawdzamy poziom elektrolitu i, jeśli zachodzi taka potrzeba, dolewamy wodę destylowaną lub zdemineralizowaną.
- W kolejnym kroku podłączamy prostownik do akumulatora.
- Na końcu włączamy prostownik i ustawiamy moc oraz długość ładowania akumulatora.
Ile ładować akumulator samochodowy?
Przy ładowaniu akumulatorów warto wziąć pod uwagę, że niskie temperatury obniżają parametry akumulatorów. Jeśli przy temperaturze 25°C ogniwo ma 100% pojemności elektrycznej, to przy 0°C pojemność spada do 80%, a przy temperaturze - 25°C aż do 60%. Jeżeli więc akumulator jest częściowo rozładowany lub notorycznie niedoładowany, w każdej chwili może nie zadziałać.
Ważne jest więc odpowiednie ładowanie akumulatorów. Jeśli nie wiemy, ile ładuje się akumulator samochodowy, z pomocą przychodzą opracowane przez niektóre firmy „kalkulatory czasu ładowania akumulatora”. Po wprowadzeniu podstawowych danych wyliczają, ile godzin ładować akumulator, aby osiągnął on maksymalną wydajność.
Przyjmuje się jednak, że czas ładowania akumulatora z użyciem prostownika, w zależności od stanu ogniwa, średnio wynosi 10 – 12 godz. Tego czasu trzeba pilnować przy użyciu prostowników standardowych. W przypadku prostowników mikroprocesorowych, urządzenie samoczynnie przełącza się w tryb czuwania stale monitorując poziom naładowania baterii i w razie potrzeby dodatkowo go ładuje. Jeśli ładujemy akumulatory bezobsługowe, proces ten dzieli się na dwie fazy.
- Pierwsza trwa ok. 20 godzin. Podczas tej fazy, akumulator ładowany jest prądem o natężeniu 1/4 pojemności akumulatora - na przykład, jeśli akumulator ma pojemność 75 Ah powinien był w tej fazie ładowany prądem 18,75 A (75 * 0,25).
- Druga faza trwa około 4 godzin i w tej fazie prąd ładowania zmniejsza się do 0,025 pojemności akumulatora, czyli w przypadku akumulatora 75 Ah - będzie to prąd 1,875 A.
W sytuacjach podbramkowych sprawdzi się starter akumulatorowy
Jeśli żywotność naszego akumulatora szybko spadnie, zanim naładujemy ogniwo lub kupimy nowe urządzenie, może nas uratować starter akumulatorowy. To swoistego rodzaju powerbank, którego na co dzień można używać do ładowania telefonu. Zimą może okazać się ostatnią deską ratunku przy próbach rozruchu.
Pamiętajmy więc o akumulatorze naszego samochodu i w pogotowiu miejmy zawsze booster. Sprawdź ich dostępność w naszym sklepie tutaj.