Łańcuchy śniegowe - wszystko, co musisz o nich wiedzieć

2019-01-09
Łańcuchy śniegowe - wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Łańcuchy śniegowe to nieoceniona pomoc dla poprawienia przyczepności i zwiększenia bezpieczeństwa na zaśnieżonej i oblodzonej drodze. Dzięki nim kierowca może w większym stopniu panować nad pojazdem nawet podczas bardzo trudnych warunków atmosferycznych.

Opony zimowe mają bieżnik, który dobrze odprowadza wodę i „wgryza” się w śnieg. Jednak nawet ogumienie wysokiej klasy może okazać się niewystarczające na mocno oblodzonej lub zaśnieżonej drodze. Rozwiązaniem są łańcuchy śniegowe, które znacznie poprawiają trakcję w trudnych warunkach.

Kiedy można stosować łańcuchy?

W Polsce łańcuchy śniegowe nie należą do obowiązkowego wyposażenia samochodu. Jednakże okresowo, szczególnie w rejonach górskich, stosuje się nakaz jazdy na łańcuchach założonych przynajmniej na dwa koła napędowe. Początek odcinka objętego nakazem jest oznaczony charakterystycznym znakiem C-18, z wizerunkiem koła w łańcuchu śniegowym.

Łańcuchy warto mieć w bagażniku, jeśli wybieramy się na narty do krajów alpejskich, gdzie w rejonach podgórskich i górskich często jazda na łańcuchach jest obowiązkowa.

W Austrii istnieje obowiązek posiadania łańcuchów w pojazdach powyżej 3,5t, w terminie od 15 listopada do 15 kwietnia. W przypadku Szwajcarii stosowanie łańcuchów dozwolone jest w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia z możliwością zmiany tego okresu ze względu na warunki atmosferyczne i drogowe. Montaż łańcuchów śniegowych we Włoszech obowiązuje w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia, jednak w regionie Val d’Aoste kierowcy zostają zmuszeni do używaniaopon zimowych lub wożenia ze sobą łańcuchów przeciwślizgowych wcześniej, bo już od 15 października. Na rogatkach tych rejonów Europy prowadzone są kontrole policyjne, a brak łańcuchów może spowodować, że nie zostaniemy wpuszczeni na daną trasę.

Bez względu na kraj, kierowca może sam zdecydować się na założenie łańcuchów, jeśli uważa, że poprawi to jego kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wolno na nich jeździć po asfalcie.

Po pierwsze dlatego, że przyczepność auta na łańcuchach na twardej nawierzchni znacznie spada. Po drugie - łańcuchy będą się wtedy szybciej zużywać. Po trzecie, łańcuchy śniegowe mogą uszkodzić nawierzchnię asfaltową, za co możemy dostać mandat.

W niektórych europejskich krajach ustalone zostały szczegółowe normy decydujące o obowiązku stosowania łańcuchów śnieżnych, np. w Chorwacji, kiedy na drogach leży przynajmniej 5-centymetrowa warstwa śniegu lub gdy drogę pokrywa lód. Na polskich drogach, na których możemy spotkać znaki ostrzegawcze z symbolem płatka śniegu (A-32), może zaistnieć konieczność założenia łańcuchów, w przypadku wystąpienia śnieżnej pokrywy. Natomiast znak C-18, spotykany na terenach górskich i podgórskich, nakłada bezwzględny obowiązek nałożenia łańcuchów na opony.

Jak dobrać metalowe łańcuchy śniegowe?

Dobór łańcuchów do naszego samochodu należy zacząć od sprawdzenia instrukcji auta. Producenci podają w nich dopuszczalną wielkość ogniw łańcuchów oraz to, czy łańcuchy w ogóle mogą być zastosowane w danym modelu.

Kolejną sprawą jest dopasowanie łańcuchów do typu pojazdu. Producenci łańcuchów informują, do jakich aut przeznaczone są dane produkty: samochodów osobowych, SUV-ów, aut terenowych czy dostawczych.

Następnie dobieramy łańcuchy do naszego koła. Tutaj musimy znać wymiary felgi i naszych opon.Wybierając odpowiednie łańcuchy powinniśmy wziąć pod uwagę zewnętrzną średnicę koła oraz jego szerokość. Należy przy tym pamiętać, by pomiaru dokonywać na kole z zimową a nie letnią oponą, ponieważ mogą pojawić się różnice w wymiarach. Co ciekawie, dany model łańcuchów może pasować zarówno do obręczy z ogumieniem w rozmiarze 225/70/15, jak i 265/35/18, jednak należy pamiętać, że nie są one uniwersalne.

Przed zakupem należy zwrócić uwagę, czy po założeniu łańcuchów elementy napinające, nie będą ocierały o felgi – może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Warto również zapoznać się z instrukcją samochodu, aby dowiedzieć się czy i jakie łańcuchy dopuszcza producent. W przypadku niektórych modeli występuje zakaz, ponieważ zbyt grube łańcuchy mogą uszkodzić nadkole, elementy ABS czy zawieszenia – zwłaszcza jeśli auto jest nisko zawieszone. Na co jeszcze zwrócić uwagę?

  • Wielkość ogniw w łańcuchach – im są mniejsze, tym zapewniają większy komfort jazdy. Przykładowo, łańcuchy śniegowe Konig Zip 7 mają ogniwa o wielkości 7 mm. Mniejsze „oczka” dobrze sprawdzają się w przypadku aut osobowych. Nie będzie wtedy ryzyka, że łańcuchy będą np. ocierać o nadkola.
  • Rozmiar oczek – w przypadku aut terenowych i SUV, z wyższym zawieszeniem, dobrze mogą się sprawdzić łańcuchy z większymi oczkami, np. Taurus Diament 4x4 16mm.
  • Wzór łańcuchów – najpopularniejszy jest rombowy (zwany też diamentowym), który równocześnie zapewnia najlepszą trakcję.

Czy warto wybrać łańcuchy tekstylne?

Alternatywą dla tradycyjnych, metalowych łańcuchów są łańcuchy tekstylne, np. AutoSock HP 699E. Nie są one de facto łańcuchami, a nakładkami, które całkowicie izolują opony od powierzchni drogi.

Ten rodzaj łańcuchów wykonany jest ze specjalnie opracowanego materiału, który ze względu na brak usztywnianych fragmentów jest bezpieczny dla felg. Dzięki grubości zaledwie kilku milimetrów łańcuchy tekstylne nie wpływają negatywnie na działania elektronicznych systemów bezpieczeństwa.

Łańcuchy tekstylne cechują się łatwością montażu, brakiem hałasu i wibracji podczas jazdy. Można je stosować w autach, w których odległość między oponą a nadkolem jest niewielka (dotyczy szczególnie samochodów luksusowych i z klasy wyższej, w których prześwit wynosi zazwyczaj od 16 do 11 cm). Dobrze sprawdzają się w głębokim śniegu lub niewielkich zaspach. Niestety dość szybko się zużywają – szczególnie niekorzystnie wpływa na nie jazda po nieośnieżonych fragmentach asfaltu, który narusza strukturę włókien.

Warto także pamiętać, że w krajach, w których posiadanie łańcuchów śniegowych wymagane jest przez prawo, jak np. Austria, tekstylne odpowiedniki nie są uznawane.

Czy łańcuch powinien posiadać certyfikat?

Aby łańcuchy śniegowe mogły zostać dopuszczone do użytku w krajach należących do Unii Europejskiej, muszą posiadać certyfikaty i homologacje. Informacja o ateście to także większa pewność bezpieczeństwa użytkowania łańcuchów.

Właściciele samochodów ciężarowych powinni być wyposażeni w łańcuchy spełniające austriacką normę Ö-Norm 5119. W przypadku samochodów osobowych obowiązuje z kolei Ö-Norm 5117. Gwarancją jakości są także m.in. atesty instytutu TÜV czy włoski CUNA. Wszystkie oferowane przez smartmoto.pl łańcuchy śniegowe są certyfikowane.

Na opakowaniu czasami zostaje umieszczona również informacja, że dany produkt został wyprodukowany zgodnie z normami jakości ISO.

Jak założyć łańcuchy śniegowe?

Bardzo rzadko występują już łańcuchy najazdowe, które trzeba było rozłożyć na śniegu, następnie precyzyjnie na nie wjechać i dopiero zapiąć. Teraz produkuje się sprzęt, którego montaż jest dużo prostszy.

Jak zazwyczaj wygląda? Po wyjęciu z opakowania, łańcuch rozprostowujemy, chwytając za główną linkę w zbrojeniu. Łańcuch układamy przy kole samochodu w taki sposób, aby linka przechodziła po wewnętrznej koła, a łańcuchy znajdowały się na zewnątrz. Teraz zapinamy linkę zaczepami na górze opony. Łączymy wewnętrzne bloczki, przeplatając przez nie łańcuch napinający, który następnie zapinamy na możliwie najdalsze ogniwo.

Gdy łańcuchy znajdują się na kołach, przejeżdżamy kilkadziesiąt metrów z niewielką prędkością. Łańcuchy ułożą się, ale lekko poluzują. Zatrzymujemy się i dociągamy łańcuchy.

Pamiętajmy, że łańcuchy montujemy na kołach napędowych. W przypadku aut z napędem na obie osie, najlepiej jest mieć komplet na wszystkie cztery koła. Jeśli mamy dwa łańcuchy, to w samochodzie 4x4 zaleca się montaż na oś przednią.

Montaż najlepiej jest przećwiczyć „na sucho”, pod domem lub w garażu. Jeśli przyjdzie nam zakładać łańcuchy wieczorem, przy padającym śniegu, pójdzie nam to sprawniej po uprzednim treningu.

Warto mieć na względzie, że auto na łańcuchach będzie się zachowywać nieco inaczej, niż standardowo. Nie można też na nich jeździć zbyt szybko. Dopuszczalna przez producentów maksymalna prędkość to zazwyczaj 50 km/h.

Jak dbać o łańcuchy?

Jeśli chcemy, żeby łańcuchy służyły nam długo, należy o nie zadbać. Po skończonej jeździe zdejmujemy je i otrzepujemy ze śniegu i innych zanieczyszczeń.

Gdy tylko będziemy mieli możliwość, powinniśmy łańcuchy dokładnie wyczyścić szczotką i ciepłą wodą, a następnie rozwiesić i pozostawić do wyschnięcia. Następnie zamykamy je do pudełka i przechowujemy w suchym miejscu (najlepiej w oryginalnym opakowaniu) do następnej zimy. Warto również przeprowadzić konserwację preparatem do łańcuchów.

Łańcuchy tekstylne będą po użytkowaniu mokre. Strzepujemy z nich tyle brudu, ile się da i chowamy do opakowania. W domu po prostu je pierzemy, a następnie suszymy jak kołdrę czy koc.

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel