Na dach, na hak, czy na klapę? Jaki bagażnik rowerowy wybrać?

To powinno być podstawowym kryterium wyboru; choć uwagę zwraca się - co naturalne - na ceny, możliwości techniczne czy rozpoznawalność marki, właśnie dostosowanie bagażnika rowerowego do samochodu powinno być podstawą przed zakupem. Gabaryty samochodu oraz jego możliwości techniczne są kluczowe dla prawidłowego transportu rowerów - trudno bowiem o bezproblemowy przewóz dwóch jednośladów na dachu niewielkiego samochodu, który powstał z myślą o ruchu miejskim i maksymalnie dwojgu użytkowników.
Najpopularniejsze bagażniki rowerowe to:
- uchwyty mocujące na dachu auta - na belkach bagażnika bazowego
- Bagażniki rowerowe na hak
- uchwyty na klapę bagażnika samochodowego
Każda z tych opcji ma określone zalety - który wariant idealnie spełni więc konkretne potrzeby i oczekiwania?
Bagażnik rowerowy na dachu
Podstawowa korzyść to koszty - są niższe niż w przypadku innych rozwiązań. Po zamontowaniu belek bazowych, na dachu auta tworzy się podstawa do tego, by umocować rowery. Zachowują one stabilność, choć - podobnie jak podczas jazdy z bagażnikiem dachowym - należy ograniczyć prędkość jazdy. Taki wariant pozwala jednak na transport nawet kilku rowerów, choć trzeba się liczyć z kilkoma mankamentami. Przede wszystkim montaż na niestandardowej wysokości może powodować utrudnienia. Związane są z czysto prozaicznymi sytuacjami - chociażby różnicą wzrostu. Wystarczy, by rowery montował na dachu wysoki mężczyzna, by niska kobieta nie miała już możliwości łatwego ich zdjęcia - będą nieosiągalne. Kłopoty z montażem mogą mieć również osoby starsze lub z ograniczoną sprawnością ruchową. Montaż bagażnika rowerowego na dachu wymaga bowiem nie tylko siły - by podnieść jednoślady na tę wysokość - ale również zwinności podczas precyzyjnych zapięć i dokręceń. Niezbędne są również belki bazowe - osoby, które nie korzystają z nich przy np. transporcie bagażnika dachowego na narty, muszą liczyć się z dodatkowym zakupem.
Bagażnik rowerowy na haku
Rozwiązanie popularne ze względu na bezpieczeństwo; bagażniki rowerowe mocowane na haku holowniczym pozostają niezależne od np. wiatru - co odczuwalne jest już np. w wariancie dachowym. Hak pozwala na podwieszenie rowerów za ramę na specjalnie zaprojektowanych do tego celu ramionach. Konstrukcja jest ustabilizowana dzięki specjalnym pasom spinającym poszczególne elementy podczas transportu. Powstała w ten sposób platforma to opcja przede wszystkim bardzo bezpieczna. Jednocześnie hak okazuje się również opcją wygodną - montaż rowerów jest łatwy i nie wymaga np. siły niezbędnej do ściągnięcia pojazdów np. z dachu samochodu.
Taki bagażnik gwarantuje doskonałą stabilizację pojazdów. Nie zwisają one, ale są sztywno zamocowane do uchwytów za pomocą pasków oraz aluminiowego ramienia. Co ważne, dzięki funkcji odchylania bagażnik rowerowy na haku pozwala na swobodny dostęp do bagażnika samochodu - w przypadku dalszych wyjazdów turystycznych ma to ogromne znaczenie dla komfortu podróży.
Montaż bagażnika na hak jest zaskakująco łatwy - szczególnie w przypadku wysokich aut. Konstrukcja wyróżnia się ekonomiką; to najtańszy wariant przewozu rowerów ze względu na stosunkowo niewielki wzrost spalania paliwa podczas transportu.
Trzeba jednak pamiętać, że wraz z montażem platformy na haku zmieniają się rozmiary prowadzonego samochodu. Staje się ona swoistym przedłużeniem auta. W przeciwieństwie do bagażnika dachowego, opory powietrza podczas jazdy będą niewielkie, ale trudniejsze może okazać się np. znalezienie dogodnego miejsca parkingowego. To ważne np. dla osób podróżujących z rowerami po miastach - w ich centrach trudno o miejsce dla standardowego auta, a pojazd z platformą rowerową będzie dłuższy. Osoby nie czujące się pewnie podczas manewrów parkingowych powinny mieć tego świadomość przed wyjazdem.