Prostownik - zimowy bohater ratujący z opresji!

2019-01-16
Prostownik - zimowy bohater ratujący z opresji!

Unieruchomiony samochód to duży problem, przyczyny mogą być różne: awaria, brak paliwa, ale również mówiąc kolokwialnie brak prądu!

Pozostawione na noc światła, długi postój auta na mrozie, czy po prostu notoryczne niedoładowanie przez alternator - między innymi takie przyczyny mogą doprowadzić do rozładowania akumulatora. Średnio najczęstszym powodem usterki unieruchamiającej samochód jest rozładowany akumulator.

Działanie prostownika

Podstawowym zadaniem prostownika jest ładowanie akumulatora, więc w prostowniku następuje zamiana prądu przemiennego z gniazdka na prąd stały występujący w samochodzie. Można porównać cały proces do ładowania smartfona- sytuacja jest analogiczna. Prostownik służy do ładowania akumulatora lub do bezpośredniego zasilania.

Co jest istotne i na co trzeba zwrócić szczególną uwagę przy zakupie prostownika?

Wybór odpowiedniego dla naszych potrzeb prostownika to nie lada wyzwanie, sytuacja nie jest prosta tym bardziej, kiedy spojrzymy na mnogość modeli. Najtańsze prostowniki na rynku często mogą być kiepskiej jakości, a parametry przedstawione przez sprzedających są jedynie "fikcją literacką".

Współcześnie akumulatory są w dużej mierze bezobsługowe, nie oznacza to jednak, że nie wymagają one żadnego ładowania. Szczególnie, jeśli pokonujemy często krótkie odcinki, wtedy nasz akumulator nie ma kiedy się podładować odpowiednio i już powstaje konieczność użycia prostownika. Tak naprawdę bez względu na to, jaki rodzaj akumulatora znajduje się w naszym samochodzie warto mieć lub kupić prostownik samochodowy. Szczególnie w okresie jesienno- zimowym, rano spiesząc się do pracy warto mieć pewność, że nasze auto nas nie zawiedzie!

Prostownik tradycyjny- cały czas na topie!

Jest to bardzo popularny typ prostownika transformatorowego. Jego popularność bierze się głównie stąd, że jest niedrogi oraz ze względu na prostą budowę jest trwały i wytrzymały. Są to prostowniki, w których użytkownik z reguły sam ustawia natężenie prądu ładowania. Rzadko, kiedy prostowniki te posiadają funkcję automatycznego wyłączenia bezpośrednio po naładowaniu akumulatora. Trzeba, więc pamiętać o wyłączeniu prostownika po odpowiednim czasie. Oczywiście ilość przydatnych funkcji i parametrów zależna jest od ceny za jaką jesteśmy gotowi kupić prostownik. W przypadku prostownika bez funkcji rozruchu (czyli większości kompaktowych urządzeń tego typu) nie wolno próbować odpalić auta podczas ładowania. Grozi to uszkodzeniem prostownika, jak i samego samochodu. Dobrej jakości prostownik w przystępnych cenach możesz zakupić tutaj.

WAŻNE! Unikaj najtańszych chińskich urządzeń niewiadomego pochodzenia! Warto zakupić prostownik w sklepie o dobrej renomie. Pamiętaj, że zamawiając przez Internet często można kupić taniej, dobrej jakości prostownik w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi.

Jeśli masz nieco większe wymagania i potrzeby warto zastanowić się nad zakupem prostownika z rozruchem. Tego typu prostowniki są bardzo użyteczne, gdyż da się odpalić samochód bez pełnego naładowania akumulatora. Ich wadą są stosunkowo duże rozmiary i waga, ale nie jest to problem, ponieważ zawsze gdzieś uda się wygospodarować trochę miejsca na przechowywanie.

Prostowniki automatyczny - mikroprocesorowe

Są to prostowniki sterowane za pomocą mikroprocesora, które posiadają więcej funkcji i są bardziej zaawansowane w porównaniu z prostownikami tradycyjnymi. Prostownik taki samoczynnie monitoruje przebieg ładowania i dobiera odpowiednie parametry ładowania. Dużym plusem takiego urządzenia jest fakt, że użytkownik musi jedynie podłączyć prostownik i wcisnąć włącznik, a resztę procesu wykona już sam prostownik. Mało tego! Prostownik, kiedy skończy ładować akumulator samoczynnie się wyłączy i przejdzie w tryb czuwania, nieustannie monitorując stan akumulatora, by w razie potrzeby jeszcze nice go podładować. Posiadają one wyświetlacz LCD obrazujący stopień naładowania. Są przydatne dla osób ceniących sobie beztroskie ładowanie i bojących się, że sami źle ustawią natężenie i coś zepsują- tu prostownik robi to za nas. Droższe wersje prostowników mikroprocesorowych posiadają nawet funkcję odsiarczania- pomocną przy wyeksploatowanych bateriach. Przykład niedrogiego prostownika na nasz podstawowy garażowy użytek.

Na rynku dostępne są także prostowniki tzw. trakcyjne. Są to urządzenia przeznaczone do ładowania bardzo dużych akumulatorów specjalistycznego przeznaczenia. Stosuje się je przy ładowaniu np. dużych kamperów, wózków golfowych, niektórych wózków widłowych itp.

W autach z systemami start- stop lub samochodach wyposażonych w urządzenia odzyskujące energię stosuje się bardziej zaawansowane akumulatory ECM lub inne takie jak: akumulatory żelowe, AGM. Takie akumulatory wymagają specjalistycznych ładowarek.

Podstawowe parametry ładowania akumulatora

  • Napięcie- podawane w Woltach, najczęściej: 6 V(motocykle), 12 V (osobówki), 24 V (traktory, ciężarówki)
  • Natężenie- wartość powinna być do 10% pojemności akumulatora np. pojemność 50 Ah do 5 A
  • Rodzaj akumulatora- czy prostownik jest do akumulatora kwasowo- ołowiowych, żelowych

Kupując prostownik na pewno nie będzie to strata pieniędzy, tym bardziej, że jeśli nie mamy prostownika to w newralgicznych sytuacjach pomoc w odpaleniu może słono kosztować. Potrzebna będzie wtedy czyjaś pomoc np. sąsiada, straży miejskiej lub kierowców taksówek.

Przed zakupem trzeba sprawdzić, jaki akumulator chcemy ładować (pojemność, V, czy kwasowo- ołowiowy) i zdecydować jaki prostownik będzie najlepiej odpowiadał cenowo i pod względem funkcji. Pamiętaj żeby kupować takie urządzenia elektryczne z pewnych i sprawdzonych źródeł...

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel