Zadbany silnik posłuży dłużej

2019-01-14
Zadbany silnik posłuży dłużej

Silnik samochodowy jest sercem auta. Ile waży silnik samochodowy? Lżejszy 70-100 kg, zaś silniki o pojemności od 1,6 oraz diesle są nieco cięższe i ważą ok. 120 kg. Bez silnika żadne urządzenie nie zadziała. Warto więc o niego odpowiednio dbać, aby posłużył nam jak najdłużej.

Styl jazdy wpływa na kondycję silnika

Sposób eksploatacji samochodu wpływa na żywotność silnika. Od dawna twierdzi się, że jazda ekonomiczna pozytywnie oddziałuje na kondycję auta. Tymczasem doświadczenia udowadniają, że wszelkie skrajności prowadzą do powolnej dewastacji układów samochodu. Jeśli ktoś cały czas będzie jeździł w najniższych obrotach, po jakimś czasie układ kierowniczy zablokuje sadza i osadzający się nagar. Taka jazda może zaszkodzić też turbosprężarce. Ponadto silnik pracujący na niskich obrotach wpada w niewyczuwalne dla nas drgania.

Równie marne skutki można uzyskać, zbyt mocno przepalając samochód. Ruszanie z piskiem opon, nagłe szarpnięcia, częsta i szybka zmiana prędkości jazdy i wiele innych skrajnych zachowań potrafią szybko zniszczyć jednostkę napędową.

Dawkuj silnikowi „przeżycia”

Szybkie hamowanie, ruszanie z piskiem opon, pędzenie autostradą i nagły postój to tylko jedne z licznych „przeżyć”, jakie serwujemy silnikowi naszego samochodu. Tymczasem praktycy zalecają nieznaczne rozgrzanie go przy porannym rozruchu i powolne schładzanie przed postojem, np. podczas szybkiej jady autostradą, ostatni odcinek trasy powinniśmy pokonać wolniej i mniej intensywnie.

Jak zauważono, aby silnik pracował wydajnie, olej powinien mieć 100stC, zaś płyn chłodzący 90stC.

Zadbaj o dobre smarowanie silnika

Aby silnik nie zużywał się za szybko, trzeba zadbać o jego odpowiednie smarowanie. Podstawą jest więc dobrze dobrany olej silnikowy oraz tankowanie dobrej jakości paliwa.

Olej silnikowy

O oleju silnikowym można dużo pisać. Nie zużywa się on jedynie wraz z ilością przejechanych kilometrów. Na jakość jego pracy wpływają również zmiany temperatur, uszkodzenia innych podzespołów samochodu czy zła jakość paliwa. Warto też wiedzieć, ile wlać oleju do silnika.

Ogólnie przyjęło się, że każdy olej silnikowy powinien być zmieniany co 8000 km lub systematycznie co rok, najlepiej przy zmianie pór roku.

Paliwo

Szczególnie najnowsze samochody są bardzo wrażliwe na jakość paliwa. Przyjęło się więc, że najlepiej stosować paliwo z nowoczesną technologią aktywnych cząsteczek wpływających na kondycję silnika. Cząsteczki z paliwa smarują elementy silnika oraz oczyszczają układ z zanieczyszczeń, gdy silnik pracuje.

Nie oznacza to, że kierowca musi tankować drogie paliwo premium. Wystarczy regularne używać jakiegokolwiek paliwo z aktywnymi cząsteczkami.

Zapobiegaj uszkodzeniom silnika

Każdą awarię należy niezwłocznie naprawiać. Budowa silnika jest skomplikowana. Nawet błahe uszkodzenie może wpłynąć na jego pracę.

Na pewno podstawową czynnością powinno być czyszczenie filtra cząsteczek stałych w autach benzynowych lub suchych filtrów DPF oraz mokrych filtrów FAP w dieslach. Jest to szczególnie ważne przy samochodach miejskich, które nie są „przepalane” na dłuższych i szybszych trasach. Zapchane filtry potrafię szybko uszkodzić silnik.

Co jakiś czas powinno się również serwisować silnik, ponieważ jego kondycja zależy od sprawnego działania każdego detalu w układzie. Pełna diagnostyka pozwala odpowiednio szybko zareagować i uniknąć kosztownej awarii silnika. W nowszych samochodach nawet bowiem źle działający komputer odpowiada za płynną i dobrą pracę silnika.

Ponadto powinno się dbać również o układ chłodzenia, istotnie wpływający na pracę silnika. Mały poziom chłodziwa, pęknięta chłodnica czy źle działające wentylatory ostatecznie doprowadzą do przegrzania układu napędowego i w konsekwencji doprowadzą do poważnych awarii.

Wyczyść silnik, żeby diagnozować usterki

Przyjęło się, że warto co jakiś czas umyć silnik. Nie gwarantuje to lepszego działania silnika, ale pozwala na szybką diagnostykę niektórych jego uszkodzeń.

Przy czyszczeniu istotne jest, jak zbudowany jest silnik samochodowy. Jeśli zdecydujemy się myć silnik diesla, praktycznie nie musimy się obawiać, że coś uszkodzimy. Silniki te mają zapłon samoczynny i nawet zalanie ich wodą nie spowoduje problemów z późniejszym odpaleniem. Nieco inaczej sytuacja wygląda przy silnikach benzynowych, z zapłonem iskrowym. Każdy, kto choć raz zalał świece, wie, że wilgoć i prąd powstający podczas odpalania benzyniaka, nie lubią się. Zalany silnik może nie odpalić.

Jak więc umyć silnik?

Dlatego do mycia silników benzynowych przede wszystkim należy użyć specjalistycznych środków i postępować zgodnie ze schematem:

  • Odłączyć akumulator i zabezpieczyć alternator oraz układ elektryczny (najlepiej zakryć folią rozdzielacz, przewody napięcia, cewki zapłonowe, gniazda świec i komputer sterujący silnika).
  • Zabezpieczyć filtry powietrza i układ dolotowy.
  • Myć jedynie zimny silnik.
  • Nanieść środek czyszczący i pozostawić go na chwile na silniku.
  • Wszystko dokładnie spłukać wodą (przy użyciu myjki ciśnieniowej ciśnienie wody należy maksymalnie zredukować) i chwilę odczekać, aż jak największa jej ilość spłynie z silnika.
  • Jeśli mamy kompresor, warto go użyć do osuszenia silnika.
  • Po myciu odczekać kilka godzin, aż wszystko dokładnie przeschnie.

Z zadbanym silnikiem dalej zajedziemy

Stosując się do powyższych zasad, możemy mieć pewność, że silnik naszego samochodu długo nam posłuży i okaże się urządzeniem bezawaryjnym. Zachęcamy zatem do skorzystania z naszych rad.

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel