Bagażnik rowerowy do kombi – na co zwrócić uwagę?

2018-08-09
Bagażnik rowerowy do kombi – na co zwrócić uwagę?

Zapaleni rowerzyści nie zwracają uwagi na pogodę i zawsze są gotowi do rowerowych przejażdżek. Nie rezygnują z dwóch kółek również podczas wakacji. Wyjeżdżając na urlop przewożą jednoślady na bagażnikach rowerowych.

Jak jednak dobrać idealny bagażnik rowerowy na całkiem duży samochód kombi? Taki, aby zachować bezpieczeństwo i wygodę przewożenia, a jednocześnie nie zwiększyć znacząco gabarytów auta? Źle dobrany bagażnik przecież mogłoby obniżyć komfort jazdy i zwiększyć spalanie!

Do jakich samochodów kombi najczęściej poszukiwane są bagażniki samochodowe?Najwięcej bagażników rowerowych na samochody kombi produkowanych jest dla najpopularniejszych marek. Najczęściej kupowane są Volkswageny Passat, Audi 4, Ople Astra oraz Skody Octavia. Ponadto całkiem dużym zainteresowaniem cieszą się Audi A6 Avant, zamykające pierwszą piątkę w rankingu oraz Fordy Mondeo i Fordy Focus.

Samochody te najczęściej kupują rodziny z dziećmi. Głównym wyznacznikiem ich wyboru jest pojemny i ustawny bagażnik. Przy sporych ładunkach liczy się przecież każdy cm2 powierzchni. Dlatego producenci dodatkowych akcesoriów nie szczędzą starań, aby stworzyć jak najdoskonalsze ułatwienia, chociażby do transportu jednośladów.

Jaki bagażnik rowerowy najlepiej pasuje do samochodów kombi?

Kupowanie najlepiej dopasowanych bagażników rowerowych do kombi jest niezwykle trudne. Z jednej bowiem strony można na nich zamontować każdy bagażnik, z drugiej nie każdy będzie równie dobry.

Przewożenie rowerów we wnętrzu samochodu

Przy dużych samochodach na myśl od razu nasuwa się pomysł, że rowery można przewozić w ich bagażniku. Samochody wyposażone w wewnętrzny stelaż pozwalają bezpiecznie transportować nawet kilka rowerów, najczęściej jedynie ze zdemontowanymi przednimi kołami. Ten sposób nie zwiększa wysokości czy długości auta i nie wpływa na opory powietrza podczas jazdy.

Niestety sposób ten jest niewykonalny przy przewożeniu chociażby bagaży rodziny z dzieckiem. Ponadto, o ile dokładnie nie wymyjemy rowerów przed każdą podróżą, możemy zabrudzić wnętrze auta. Łatwiej tu też o uszkodzenie samochodu czy rowerów przy ich montowaniu.

Bagażnik rowerowy na dach dla kombi

Bagażnik rowerowy na dach jest najczęściej używany. Jest tani, łatwo dostępny i dopasowany do każdego typu samochodów z montowanymi fabrycznie relingami lub bagażnikiem bazowym. Pozwala przewozić kilka rowerów jednocześnie. Jeśli jest dobrze dobrany i posiada stabilne uchwyty i zabezpieczenia, nie zmniejsza bezpieczeństwa transportu, a opory, jakie powoduje, są minimalne.

Niestety, przy samochodach kombi, dwukrotnie zwiększa wysokość pojazdu, co nie tylko przyczynia się do wzrostu spalania, ale również może być problemem przy wjazdach do podziemnych garaży, tuneli czy niższych bram. Ponadto problemem, szczególnie dla niższych osób, może być samo montowanie rowerów na dachu auta.

Bagażnik rowerowy na hak

Bagażnik nahakowy można montować oczywiście wyłącznie w kombi posiadających hak holowniczy. Bagażnik zakładany jest szybko i sprawnie, mimo że należy do rozwiązań największych, z listwami świetlnymi i miejscem na dodatkową tablicę rejestracyjną.

Bagażniki na kuli holowniczej posiadają jednak zazwyczaj funkcję uchylną, dzięki której można bez przeszkód korzystać z bagażnika samochodowego. Rowery montuje się na nich sprawnie, szybko i na niskim poziomie, zapewniając bezpieczne prowadzenie samochodu, choć ten niestety znacznie się „wydłuża”, o czym trzeba pamiętać przy niektórych manewrach. Wszystkie modele posiadają również zabezpieczenia rowerów, wykluczające możliwość ich uszkodzenia.

Bagażnik rowerowy na klapę

Ten rodzaj bagażników jest szczególnie lubiany i nie wymaga montowania baz ani posiadania haków holowniczych. Jego elementy nie są montowane na stałe, a rowery łatwo umieszcza się w chwytakach znajdujących się na optymalnej wysokości i szybko przymocowuje za pomocą taśm montażowych.

Niestety przy tego rodzaju bagażnikach, trzeba uważać, aby nie uszkodzić lakieru czy szyby auta. Problemów można jednak uniknąć kupując droższe rozwiązania, które mają innowacyjne i skuteczne zabezpieczenia. Ponadto samochód z rowerami na klapie ma bardziej obciążoną tylną oś oraz zmienia się jego punkt ciężkości, o czym należy pamiętać przy prowadzeniu. Bagażnik rowerowy na klapę może zasłaniać tablicę rejestracyjną oraz światła, co wielokrotni wymaga montowania listew świetlnych z tablicą dodatkową. Niektóre rozwiązania mogą też utrudniać dostęp do bagażnika samochodowego, chyba że wyposażone są w system uchylny.

Wybierając bagażnik rowerowy do samochodu, skup się na detalach

Każdy bagażnik rowerowy montowany na dużym samochodzie kombi ma swoje wady i zalety oraz wpływa na sposób prowadzenia samochodu czy jego spalanie. Wybierając więc pomiędzy równie bezpiecznymi i praktycznymi rozwiązaniami warto zwrócić uwagę na detale.

Zabezpieczone chwytaki, mocne liny, dobrze naprężające się taśmy montażowe, to tylko niektóre elementy. Warto wybrać bagażniki z uchwytami na wtyczkę czy obejmami na ramie, które ograniczają możliwość wyślizgnięcia się klamer. Niesamowitym udogodnieniem są zdejmowane chwytaki, ułatwiające załadunek roweru, pedały opuszczające bagażnik czy piankowe lub gumowe zabezpieczenia.

Wybór jednak nie jest prosty!

Wybierając bagażnik rowerowy do kombi, zwróć więc uwagę na własne preferencje, model samochodu i cenę, jaką możesz przeznaczyć na zakup bagażnika. Przemyśl ile rowerów przewozisz i zwróć uwagę, czy wybrany model można w przyszłości rozbudować o kolejne adaptery. Przeanalizuj też własne potrzeby i możliwości fizyczne, abyś nie zmagał się z koniecznością zbyt wysokiego podnoszenia roweru.

Pamiętaj, że nie warto wybierać rozwiązań najtańszych, gdyż mogą przynieść więcej szkód, niż przypuszczasz.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel