Czas na zmianę – kiedy zmienić opony na letnie, a kiedy na zimowe?

2018-09-20
Czas na zmianę – kiedy zmienić opony na letnie, a kiedy na zimowe?

Raport Komisji Europejskiej „Studium wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem” wskazuje jednoznacznie, że stosując ogumienie adekwatne do warunków panujących na drodze, aż o 46% zmniejsza się udział w kolizji drogowej, która to może być spowodowana zmniejszoną przyczepnością kół.

W większości krajów UE obowiązuje ustawowy nakaz jazdy na oponach zimowych od jesieni do wiosny lub całorocznych. W Polsce nie mamy przymusu zmiany opon z zimowych na letnie i odwrotnie. Regularnie robi to jednak 85-90% kierowców. To bardzo dobry wynik, szczególnie że w pozostałym procencie znajdują się również kierowcy jeżdżący na oponach całosezonowych.

Dlaczego warto zmieniać opony sezonowe?

Opony sezonowe znacznie różnią się od siebie, a różnice te wpływają na bezpieczeństwo jazdy w określonych warunkach.

Opony letnie

Opony letnie są skuteczniejsze na rozgrzanych nawierzchniach. Mają wysoką przyczepność zarówno na mokrej, jak i suchej drodze. Najlepiej sprawdzają się przy temperaturach powyżej 7*C i decydowanie lepiej reagują na jazdę po wzniesieniach i ostrych zakrętach. Prowadzi się je lekko i komfortowo. Letnie opony są odporne na odkształcenia, mają małe opory toczenia, zmniejszają zużycie paliwa oraz nie hałasują. Charakteryzują się wysoką trwałością przy dużych przebiegach.

W oponach letnich są też stosowane technologie, wpływające na jakość jazdy.

  • Active Braking przyspiesza zatrzymywanie się samochodu
  • 3D Bubble Blade oraz strefa suchego bieżnika wpływają na lepsze prowadzenie auta na suchej drodze
  • Użycie odpowiedniej mieszanki gum wpływa na precyzję prowadzenia i wysoką przyczepność

Wybierając dobre opony letnie warto zwrócić uwagę na ich klasę:

  • Opony z klasy ekonomicznej sprawdzą się warunkach miejskich, oraz do samochodów z klasy niskiej i średniej, z umiarkowanym przebiegiem
  • Opony klasy średniej najlepiej zakładać do aut małolitrażowych oraz SUV’ów. Nadają się do jazdy miejskiej oraz spokojnie przebiegających tras „wycieczkowych”
  • Opony klasy premium są dobre do aut wszystkich klas, w tym sportowych. To gumy do agresywnej jazdy, dużych przebiegów oraz trudnych tras.

Wybierając dobre opony letnie zwróć też uwagę na rodzaj ich bieżnika:

  • Opony symetryczne są w oponach klasy średniej i ekonomicznej. To gumy do jazdy spokojnej
  • Opony asymetryczne polecane są do samochodów kompaktowych, limuzyn oraz aut sportowych. To gumy ciche, komfortowe i wszechstronne
  • Opony kierunkowe występują we wszystkich klasach ogumienia i zalecane są do każdego typu samochodów. Gwarantują dobrą przyczepność, krótką drogę hamowania i idealne odprowadzanie wody spod kół

Opony zimowe

Opony zimowe najlepiej zmienić, gdy temperatura długotrwale spadnie poniżej 7*C. Zazwyczaj jest to połowa października. Wówczas mieszanka gum opracowana dla opon zimowych, duże bloki w strefie barkowej oraz większa ilość lamel ułatwią prowadzenia auta, szczególnie na ostrych zakrętach, wzniesieniach oraz nawierzchni oblodzonej i ośnieżonej. Opony zimowe lepiej wówczas przylegają oraz mają bieżnik pozwalający odprowadzić znaczne ilości wody, który utrudnia wejście auta w aquaplaning oraz poślizg na lodzie.

  • Opony zimowe są tak skonstruowane, aby rozwiązania technologiczne pomagały w łatwym prowadzeniu auta:
  • Strefę lodową tworzą liczniejsze lamele bieżnika, które zapewniają zwiększoną przyczepność auta
  • Dwuwymiarowe nacięcia strefy centralnej ułatwiają nagłe, a jednocześnie bezpieczne zmiany szybkości jazdy
  • Zimowa mieszanka gum zwiększa przyczepność kół na trudnych nawierzchniach

Tanie opony zimowe nie muszą być najgorszym sortem opon z Chin, choć i te są coraz lepszej jakości. Na półkach sklepowych można bowiem wybierać spośród klasy premium, medium i budżet, które w wielu przypadkach nie są gorsze od opon firm renomowanych. Odpowiednio bieżnikowane opony zimowe, mogą być dobrym wyborem dla osób, które jeżdżą delikatnie, w ruchu miejskim i nie mają dużych przebiegów.

Opony całoroczne czy sezonowe?

Niektóre osoby, szukając oszczędności, kupują opony bieżnikowane, lub nawet używane. Lepiej wybrać dobrej jakości opony całoroczne, niż niskiej jakości opony sezonowe. Opony całoroczne są tańsze, ale mieszanka gum powoduje nieznaczne przyhamowania na nagrzanej nawierzchni, utrudnia płynną zmianę kierunku jazdy i ma wydłużoną drogę hamowania. Warto je jednak wybrać, jeśli nie chcemy kupować kilku kompletów opon rocznie lub nie mamy miejsca na ich magazynowanie. Lepiej jeździć na "wielosezonówkach" przez 5 lat, niż eksploatować opony sezonowe przez 10 lat. Szczególnie gdy poruszamy się w mieście, gdzie niezwykle rzadko jeździmy w ciężkich warunkach, a nasze przebiegi są niewielkie.

Nie przepłacaj, ale zadbaj o bezpieczeństwo jazdy!

Jeśli wybierzemy opony wielosezonowe, postawmy na ich wysoką jakość. Przy opcji sezonowej zmiany ogumienia, można wybrać tańsze modele opon. Wtedy jednak koniecznie trzeba przestrzegać optymalnego terminu ich zmian, co umożliwi komfortową, oszczędną i bezpieczną jazdę.

 

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2018
Zaufane Opinie IdoSell
4.85 / 5.00 1255 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-07-25
Polecam
2024-07-03
Zamówienia sprawnie dostarczone
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel